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vonChristian Ihle 27.02.2010

Monarchie & Alltag

Neue Bands und wichtige Filme: „As long as the music’s loud enough, we won’t hear the world falling apart“.

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Das sehr lesenswerte, in Teilen gar brillante Blog „Ich werde ein Berliner“ bespricht deutsche (oder genauer: berlinmittedeutsche) Eigenheiten in unregelmäßigen Abständen. Zuletzt wurde ein Blick auf die gute alte „Tatort“-Krimiserie und „Tatort-Parties“ geworfen:

„A new episode of Tatort is aired every Sunday. It is Germany’s longest running crime drama, a bit like a teutonic version of “Law & Order,” just a lot slower and less exciting. That’s the reason Tatort didn’t have a huge following among young Germans until about 10 years ago.

In fact, Tatort is so slow, tedious, and deliberately low-key that one 1.5 hour episode feels like a whole day going by. Halfway into it, you’ll want to inject caffeine into your eyeballs just to make it through the next minute. In good German film-making tradition, everything about it feels painfully over-endeavored and every single character is stock beyond the worst stereotype. But that’s, like, sooo not the point, Auslander. German people love Tatort for its realism and dedication to pick up controversial topics and social developments to base its stilted plots on in a really contrived way.

Example: If someday, somewhere in Germany a guy who works at a bakery and whose day job is to make spongecake would kill another guy who makes, for example, danish pastry, then the producers of Tatort would waste no time to come up with an episode of Tatort which took a pretentious shot at „unmasking“ the immoral aspects of the spongecake business and „illuminating“ its „hidden dark side“. (…)

Don’t blame that poor spongecake chef though. Because Tatort is at heart a very German show, each episode takes plenty of time exploring the „social conflicts“ and „circumstances“ that lead to a crime. Mirroring the German society, in Tatort, everybody is a victim. Even the detectives. That’s because German people love to come up with far-flung excuses for any wrongdoing that wasn’t committed by a well-off person, and go to great lengths to construct a theory which serves to blame all the usual things they fear or disapprove of: Capitalism, environmental pollution, and being identified as Germans when traveling.“

(Das Blog Ich werde ein Berliner über die ARD-Serie „Tatort“)

Inhaltsverzeichnis:
* Die ersten 300 Folgen Schmähkritik
* Wer disst wen?

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https://blogs.taz.de/popblog/2010/02/27/schmaehkritik_302_tatort/

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kommentare

  • Eigentlich haben der Tatort und der Blog ja Wesentliches gemeinsam: beide leben davon, dass die Deutschen ihre Stereotypen über alles lieben.

  • […] Discussing a substantially boring, run-of-the-mill crime drama gives your German acquaintances the warm, fuzzy feeling of being critical, self-determined people who are aware of the dangers of blind media consumption, because they are way too intellectual to just watch TV for its entertainment value, which, in the case of Tatort, is close to zero. (via) […]

  • Der „ich werde ein Berliner“ blog startet wohl gerade ganz groß durch. Eine der ersten drei Fragen, die man zur Zeit gestellt bekommt, ist immer „Kennst du schon Ich werde ein Berliner?“

    Wobei das verdientermaßen geschieht. Der Mann kann wirklich schreiben. Allerdings würde ich gerne mal etwas von ihm lesen, was nichts mit Hipstern zu tun hat. Das sind doch Perlen vor die Säue 😉

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