Auch der aufgeklärte, jedes auch noch so heimlichen Faschismus unverdächtige Bildungsbürger des 21sten Jahrhunderts hat diese kurzen Momente der gar nicht so heimlichen Faszination für das Dritte Reich, für den italienischen Faschismus oder den Kommunismus chinesischer bzw. russischer Machart – denn auf einer ästhetischen Ebene waren und sind die totalitären Systeme des 20sten Jahrhunderts zwar nicht wirklich schön, aber durchaus eindrucksvoll.
Und exakt diesem Aspekt – der Markenkommunikation des Faschismus – widmet sich der Grafiker und Historiker Steven Heller in „Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State“:
Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State is the first illustrated survey of the propaganda art, graphics, and artifacts created by the totalitarian governments of Nazi Germany, Fascist Italy, the USSR, and Communist China. The iconography produced by these regimes is universally recognized as their “brands”: the swastika and aggressive typography of Hitler’s Germany, Mussolini’s streamlined Futurist posters and stylish Black Shirt uniforms, the stolid Social Realism of Stalin’s USSR, and Mao’s Little Red Book and kitschy ceramic figurines from the Cultural Revolution.
Written by the eminent designer and design historian Steven Heller, who has long collected two- and three-dimensional examples from this period, Iron Fists focuses on graphic materials such as typefaces, logos, posters, advertisements, children’s books, flags, and medals. As Heller explains, Mussolini fancied himself an art director and the Nazis had a sophisticated graphic program, featuring Hitler as „logo,“ that is remarkably similar to modern corporate identity system.
Hiltler als Logo! Mussolini als AD! Vielleicht erklärt ja das den diktatorenhaften Gestus in so mancher Agentur. Mehr Weißfläche! Das Shooting findet um 5.45 Uhr statt. Usw. usf.
(irre spät aber doch via Wall of Time)