vonChristian Ihle 08.08.2023

Monarchie & Alltag

Neue Bands und wichtige Filme: „As long as the music’s loud enough, we won’t hear the world falling apart“.

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Der Regisseur von u.a. Der Exorzist, Cruising & Sorcerer ist im Alter von 87 Jahren gestorben.
Ein Rückblick auf seine Meinung zu dem von ihm nicht gedrehten “Der Exorzist 2” und eine Lobeshymne auf seinen damaligen Riesenflop “Sorcerer”, der sich aus heutiger Sicht als das vielleicht beste Remake überhaupt erwiesen hat:

Friedkin über “Exorzist 2”:

“I sat through maybe 40 minutes of it. It’s the worst piece of shit I’ve ever seen. It’s a fucking disgrace. And God, what a cast it had — Richard Burton, and Max von Sydow, and Louise Fletcher, plus Linda Blair. James Earl Jones. That’s the worst 40 minutes of film I have ever seen, really, and that’s saying a lot.”

(Friedkin im Podcast “The Movies That Made Me”)

…und ein Blick zurück auf seinen vielleicht besten Film, stärker noch als “French Connection” oder “Cruising”:

Atemlos vor Angst / Sorcerer (1977, Regie: William Friedkin)

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Das beste Remake ever? William Friedkins legendärer Flop beruht auf der gleichen Geschichte wie Clouzots “Lohn der Angst” und ist von (mindestens) gleicher Güte: höllisch spannend und mitreissend in seiner Aussichtslosigkeit.

Allein diese ersten zwanzig Minuten (eine Friedkin-Zutat): Ein Mord, ein Bombenattentat, eine überfallene Kirche, ein angeschossener Priester, ein fürchterlicher Autounfall und ein Selbstmord in einem 911er skizzieren in sagenhaftem Tempo die Hintergrundgeschichten der vier totgeweihten Halunken, denen wir auf dieser Wahnsinnstour durch den wilden Dschungel mit einer Kiste Nitroglycerin im Kofferraum folgen werden.

Weil Friedkin auch diesen Anfang wie ein Dauerfeuer inszeniert, merkt man kaum, dass fast eine Stunde vergeht, bis der eigentliche Film startet und das angesprochene Himmelfahrtskommando losfährt, das dann aber auch gleich in den fünften Gang schaltet. Wie Friedkin in der Folge den Urwald in seiner unbändigen Kraft inszeniert (die Brücken-Szene! Fucking Hell!*), hat Herzog’sches “Fitzcarraldo” Niveau.

*Zur Brücken-Szene:
“Despite its look, the rope bridge was actually quite elaborate in its construction and contained numerous safety devices as well as hydraulic lifts in order for the special effects crew to manipulate it into motion. It cost $1 million to build. After it was completed the original river for the scene (in the Dominican Republic) went almost completely dry for the first time in its history, due to a drought. The bridge had to be torn down and a new location was found in Tuxtepec, Mexico. The bridge had to be rebuilt at the cost of another $1 million. However, the raging river that the bridge was built over began to dry up. The crew had to put a 24-hour guard around the bridge because the superstitious locals threatened to blow it up believing it was the bridge and the “intruders” that caused the river to become shallow. By the time filming began the water was only 18 inches deep and looked completely nonthreatening. The crew didn’t have the time or the money to find another location, so William Friedkin decided to add an artificial current and rainstorm (using helicopters/wind machines and men on towers with giant hoses). The bridge itself was so rickety that, despite the safety precautions, the truck (often with an actor inside of it) slid off the side and into the shallow water five times during rehearsals and filming. The entire sequence took three months to shoot. Friedkin stated it was by far the most difficult sequence he ever filmed in his career.”

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