vonChristian Ihle 06.12.2011

Monarchie & Alltag

Neue Bands und wichtige Filme: „As long as the music’s loud enough, we won’t hear the world falling apart“.

Mehr über diesen Blog

Eine neue Rubrik im Popblog! „German Blind Date“ – ausländische Bands wagen sich auf deutsches Soundterrain und sprechen aufgrund ihrer gänzlichen Unkenntnis der deutschen Musikszene frei von Vorwissensbalast über heimische Bands!
In der ersten Folge die walisischen Tweecore-Heroen Los Campesinos! über tocotronic, blumfeld und andere!



1. Tocotronic – Let There Be Rock


http://www.youtube.com/watch?v=OEevalLd8kM


Besides the slightly incongruous ‚Final Countdown‘ synth part that threatens to ruin the song, I quite like this. Sounds like Pavement covering Green Day’s ‚When I Come Around‘ or something, and the brass in the chorus is rather lovely. There should be more vocoders in pop music too. Hopefully there’s a version without the Europe riff, somewhere…




2. Mikrofisch – The Kids Are All Shite


Mikrofisch – The Kids Are All Shite


Kinda charming, bedroom indie-pop slagging off generic post-Strokesian bands. Like the Moldy Peaches with a drum machine, maybe. And while I can’t disagree with the sentiment of the lyrics, isn’t it a bit late now? Shouldn’t they turn their barbed tongues to something more relevant like, say, Chill-Wave and Dubstep and Witch House etc.? Either way, was relieved not to hear ‚Los Campesinos!‘ mentioned in the second verse. Maybe that’s on the next album…




3. 1000 Robota – Hamburg brennt


Hier wurde ein eingebetteter Medieninhalt blockiert. Beim Laden oder Abspielen wird eine Verbindung zu den Servern des Anbieters hergestellt. Dabei können dem Anbieter personenbezogene Daten mitgeteilt werden.



Uh oh: I hope Mikrofisch don’t hear about 1000 Robota, as this song fits rather neatly into the list of bands that get eviscerated in ‚The Kids Are All Shite‘. It’s scuzzy indie-rock with lots of ‚tude. It’s alright, I guess, but doesn’t do anything new or particularly exciting. They seem like they’re having a marvellous time, though, and doubt they give a shit what some nobody from a middling indie band like me thinks.




4. Blumfeld – Eine Eigene Geschichte


Hier wurde ein eingebetteter Medieninhalt blockiert. Beim Laden oder Abspielen wird eine Verbindung zu den Servern des Anbieters hergestellt. Dabei können dem Anbieter personenbezogene Daten mitgeteilt werden.



This has the best production of all the tracks, and the song’s kinda cool too: all urgent guitars and an unrelenting drum beat. The slightly chaotic, Mark E. Smith/Eddie Argos sing-speak delivery of the vocals adds to the excitement too, as it bounces all over the track. Wish I understood German, as this has the most interesting vocals of all the tracks.




5. Ja, Panik – Nevermind


http://www.youtube.com/watch?v=4o8fXW2vhGY


If they’d double-tracked the vocals and played it on an acoustic guitar, I could compare this to Elliott Smith’s ‚Needle in the Hay‘, but it’s grungier than that. Again, I wish I understood what he was saying, as the earnest delivery of the vocals makes me think it might be kind of important. It’s good, though: nice minory melodies and a tense, patient build-up with a satisfying big, rock payoff at the end.


(Antworten: Tom von Los Campesinos!)

Im Netz:
* Homepage

Das neue Album der Los Campesinos! „Hello Sadness“ ist gerade erschienen:

Anzeige

Wenn dir der Artikel gefallen hat, dann teile ihn über Facebook oder Twitter. Falls du was zu sagen hast, freuen wir uns über Kommentare

https://blogs.taz.de/popblog/2011/12/06/german-blind-date-1-los-campesinos-uber-tocotronic-blumfeld-ja-panik/

aktuell auf taz.de

kommentare

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert